Bebe i mališani

Kada dijete počinje raspoznavati boje?

boje, kada dijete raspoznaje boje

Vid se postepeno razvija kroz cijelu prvu godinu života. Iako su organi vida formirani, dio mozga odgovoran za vid još je nezreo kao i mišići oka koji još moraju očvrsnuti. Upravo zbog toga po rođenju bebe ne vide jasno svijet oko sebe već samo svjetlost, obrise i kontraste.

Zbog slabosti očnih mišića bebe nisu u stanju u prvim tjednima života fokusirati slike oko sebe, usredotočiti se na objekte i osobe iz svoje okoline. Već u drugom mjesecu života bebe počinju oštro gledati predmete na udaljenosti od 25 do 30 cm. Tada je dobro postavljati predmete djetetu na toj udaljenosti i polako ih pomicati lijevo-desno kako bi dijete vježbalo pogledom pratiti predmete i na taj način vježbalo mišiće koji omogućavaju pokretanje očiju i fokusiranje. S vremenom beba uočava predmete na većoj udaljenosti, razlikuje ih po obliku i po bojama.

Razvoj percepcije boja kreće uočavanjem crvene i žute, a zatim zelene i plave. Iako boje „postoje u njegovu oku“, ne zna ih prepoznati, razvrstati ni imenovati. Sve to tek mora naučiti i dio je kognitivnog (spoznajnog) razvoja djeteta.

Dijete će postepeno razvijati svijest svojih spoznaja, a negdje oko treće godine života bit će spremno naučiti razlikovati boje, razvrstavati predmete po bojama, grupirati ih te na kraju imenovati određenu boju.
Pri učenju prepoznavanja boja potrebno je započeti s jakim osnovnim bojama (crvena, žuta, zelena plava). Prvo se razlikuju dvije boje te ih se postepeno uvodi još.

Kad vaše dijete postane zrelo za usvajanje znanja o bojama, primjerenim igrama poticat ćete ta znanja:

– imenujte djetetu predmete iz okoline tako da uvijek izgovorite i koje je boje imenovani predmet
– tražite u okolini sve ono što je crveno, pa sve ono što je žuto…
– maloj djeci možete reći: žuto kao sunce, zeleno kao trava, plavo kao more (nebo), crveno kao…
– crtajte i imenujte boje kojima crtate
– razvrstavajte s djetetom predmete po boji u kutije koje ste prethodno obložili bojom koju trenutačno učite (u crvenu  kutiju stavi sve crvene autiće, u žutu sve žute)
– s većom djecom igrajte društvenu igru Twister
– pika slika odlična je igra za učenje, razvrstavanje i imenovanje boja
– napravite svoj memory u kojemu je cilj sparivanje boja
– šetnje su idealne za učenje boja, pa pitajte dijete kakve je boje list, kakve je boje auto, vidi li još neki auto takve iste boje…
– danas se na internetu nudi puno edukativnih igara za predškolsku djecu putem kojih dijete može učiti prepoznati, razlikovati i imenovati boje

Nemojte „podrazumijevati“ da vaše dijete zna boje i da će ih samo naučiti. Provjerite njegova znanja.
Naime, budući da se u školama i dječjim vrtićima često primjenjuju metode učenja koje se temelje na razlikovanju boja, i to naročito kod mlađe djece, roditelji i nastavnici mogli bi zaključiti da neko dijete ima poteškoća s učenjem, a problem bi zapravo mogao biti u tome da ono ne raspoznaje neke boje. Crteži sa „čudnim bojama“ ponekad nisu samo plod mašte. Djeca koja ne razlikuju boje nacrtat će plavo drveće i zelene oblake jer u njihovom svijetu to tako izgleda.

Daltonizam

Poremećaj u raspoznavanju boja ili daltonizam obično je nasljedan i djeca se s njim rađaju. U svijetu živi oko 8% posto muškaraca i 0,5% žena s ovim poremećajem. U Hrvatskoj živi 180 000 daltonista.

Mališani koji imaju problema s raspoznavanjem boja često nesvjesno nauče nadomjestiti taj nedostatak.
Na primjer, iako ne vide razliku između nekih boja, mogu zapaziti razlike u kontrastu i svjetlosti te ih povezati s imenima tih boja.

Osim toga, neka djeca nauče raspoznavati predmete po uzorcima i šarama na njihovoj površini, a ne po boji. Tako mnoge osobe koje imaju problema s raspoznavanjem boja u djetinjstvu toga uopće nisu svjesne.

Savjet za kraj

Igrajte se „šareno“. Sortirajte, razvrstavajte, grupirajte, imenujte, bojite, slikajte… Unesite boje u svoj život i život djeteta. Ionako su svuda oko nas i čine život ljepšim.


Nataša Čičin-Šain, prof. defektolog
Stela Horvat, prof. defektolog
Kabinet za razvojnu podršku Korneo