Obitelj

Obiteljski šoping: dječji “teror” pretvorite u lekciju o novcu

Pitajmamu Obiteljski šoping

Vrlo smo često po trgovinama svjedoci scenama u kojima roditelji pokušavajući obaviti kupnju svakodnevnih namirnica, a usput gube puno energije i vremena objašnjavajući svojoj djeci kako u košaru ne mogu utrpati sve što usput vide i privuče njihovu pozornost.

Tekst: Ana Vrbošić i Danijela Princi Grgat
Hrvatski institut za financijsku edukaciju

 

Maleni manipulatori

Pod pritiskom djece, koja su eksperti u inzistiranju, roditelji ipak popuste i u košari završe stvari koje nisu bile potrebne. Da stvar bude još gora, kad dijete dođe kući, katkada se i ne sjeti da je tražilo da mu se nešto kupi.

Naime postoje i oni ekstremni slučajevi tzv. materijalnog terora nad roditeljima, u kojima djeca raznim manipulacijama nad roditeljima traže od njih novčana sredstva, zbog čega se roditelji moraju dodatno zaduživati. Također, traže da roditelji, iako nisu u mogućnosti, kupuju brendiranu odjeću te druge prestižne stvari. S druge strane stručnjaci napominju da u tu ekstremnu kategoriju ne treba uključivati onu djecu koja su samo malo upornija u svojim zahtjevima.

Kada biste pitali svoje vršnjake (ovo se odnosi na roditelje) ili starije od sebe jesu li se djeca danas promijenila, odgovor bi bio: Naravno da jesu, mi smo bili drugačiji, pristojniji, obzirni prema starijima, roditeljima, nastavnicima… S druge strane, Sokrat koji je živio prije skoro 2500 godina o mladima je rekao: “Mladi danas vole luksuz. Ne znaju se ponašati, preziru autoritet, ne poštuju starije i zabavljaju se umjesto da rade. Mladi ljudi ne ustaju kada stariji ulazi u prostoriju. Proturječe roditeljima, brbljaju u društvu, proždiru za stolom slatkiše, prekriže noge i tiraniziraju učitelje!”

Rekli bismo da je Sokrat vremenskim strojem došao u naše vrijeme, ali ipak nije.

 

Što napraviti?

Donosimo vam priču o tome kako su roditelji jedne petogodišnjakinje pametno organizirali zajedničke odlaske u trgovinu i što je iz njih naučila. Djevojčica je tek svladala pisanje slova i dobila svoj prvi zadatak: bilježiti za kućanstvo popis stvari koje treba kupiti.

Za početak je to bio popis stvari koje roditelji redovito kupuju u drogeriji u kojoj imaju bonus karticu s popustima. Prvi odlazak bio je kad su skupili dovoljno bodova za popust, a cilj je bio, između ostalog, usput pokazati curici kako će na kraju račun biti umanjen. Dodatno su se dogovorili da se ono što nije na popisu ne kupuje – tako su pregovore i dogovore o kupnji dodatnih artikala preselili iz trgovine u kuću. Ipak je u kući bilo više vremena za objašnjenje što nije potrebno, a što se može kupiti.

Kći je bila ponosan što je dobila zadatak kao odrasla osoba, a mogla ga je svladati s tek naučenom vještinom pisanja, koja je na ovaj način dobila konkretnu primjenu u praksi. S roditeljima se dogovorila da popis uvijek stoji na istome mjestu u kuhinji i da ga ona dopunjuje kad uoče što u kući nedostaje.
Djevojčica je u trgovini ponosno čitala što treba kupiti, jedan po jedan artikl. Kad je nešto trebalo pronaći, roditelji su je poslali da uz njihov nadzor sama pita tetu u trgovini. Na taj način dijete se uči interakciji s drugim ljudima i otvara se u komunikaciji, umjesto da prepušta roditeljima da umjesto njega sve pitaju i obavljaju – a time zasigurno ne stječe dojam kako stvari u svakodnevnom životu funkcioniraju. Pohvale i prodavačici koja je djevojčici pristupila kao odrasloj osobi i odgovorila na njezina pitanja.

Kad je sve s popisa bilo u košari, zajedno s kćeri pogledali su stanje bodova i objasnili joj kako će na kraju račun biti umanjen za ostvareni popust. Platili su račun i na računu joj pokazali kako je svota umanjena.

 

Odgajajte odgovornu djecu

Na jednom malom životnom primjeru slobodno možemo reći da je dijete svladalo dosta toga:

  • Naučilo je da trgovina nije mjesto u kojem roditelji ubacuju u košaru proizvode bez razmišljanja, nego je popis poslužio tome da dijete shvati da roditelji promišljeno kupuju stvari koje su im nužne za život.
  • Stečena vještina pisanja djetetu je otvorila put prema svladavanju novih zadataka koji su do tada bili povlastica odraslih – motivirajuće za djecu.
  • Vodeći popis potrebnih artikala, dijete se uči odgovornosti i da unutar obitelji i ono ima određene dužnosti.
  • Osvješćujući dijete o popustima, roditelji mu zorno pokazuju da vode računa o svom novcu i da svakodnevno nastoje pronaći prilike da ga uštede. U početku će djetetu popusti biti malo nejasni, ali čim nauči zbrajati i oduzimati, počet će bolje razumijevati i logiku popusta.
  • Kad samostalno pita trgovca za pomoć, otvara se u komunikaciji, osamostaljuje i oslobađa sramežljivosti.
  • Dobiva na važnosti unutar obitelji i povećava svoje samopouzdanje, jer su roditelji procijenili da je sposobno preuzeti zadatak koji je do tada bio njihova odgovornost.

Ako vaš petogodišnjak još ne zna pisati, nije važno – pomognite mu napisati popis, pa ćete ga zajedno pročitati.

Ovo može biti jedan prijedlog kako kupnju s petogodišnjakom pretvoriti u edukativnu kupnju u kojoj ćete i vi kao roditelj uživati kad vidite svojega mališana sa svojim popisom kako vas podsjeća da ste zaboravili kupiti spužvu za pranje posuđa, umjesto standardnoga podsjećanja da mu niste kupili igračku, slatkiše i štošta drugo – uglavnom nepotrebno.

Bilo bi korisno kada biste mogli izdvojiti malo vremena da djetetu objasnite i na čemu temeljite odabir namirnica, da mu skrene pozornost ne samo na deklaracije i njihov sadržaj nego i na to da uvijek provjeri rok trajanja proizvoda. To je i prilika za razgovor o zdravoj i nezdravoj prehrani te kako često puno novca trošimo na hranu koja nije dio piramide zdrave prehrane i dugoročno šteti našem zdravlju.

Mlađoj djeci možete na list papira, umjesto pisanog popisa, izrezati i zalijepiti dio ambalaže na kojem su logo i naziv proizvoda koji trebate kupiti te ga zamoliti da ga pronađe na policama u trgovini. S obzirom na to da će potraga za artiklima biti organizirana kao igra s točno određenim pravilima u kojoj su oni glavni akteri, manja je vjerojatnost da će njihova pozornost, kao inače, odlutati na druge proizvode – zato što im je dosadno. Igra u kombinaciji sa stvarnim iskustvom dobra su podloga za usvajanje novih znanja i vještina.

Savjet više

Iako nam je današnji ritam skrojen tako da smo veći dio vremena izvan kuće te djecu ne vidimo i više od osam sati, kada dođemo kući, ne treba posegnuti za daljinskim upravljačem i gledati silne sapunice koje nam se nude na brojnim televizijskim programima. Potrebno je svakoga dana kvalitetno provoditi vrijeme s djecom i izbjegavati kupnju vlastitog mira dopuštajući im da gledaju televiziju i više nego što je potrebno, kupujući im igračke i slično.