Bebe i mališani

Riječi su svuda oko nas

Istraživanja o dječjem govornom razvoju dokazala su veliku važnost svakodnevne komunikacije s djecom mlađom od 3 godine i korištenja širokog vokabulara jer djeca na taj način razvijaju bolji i ekspresivni i receptivni rječnik.

Evo nekoliko savjeta kako stvoriti poticajnu okolinu i bogato jezično okruženje:

  1. Isključite televizor  –  Gledanje televizije ne pomaže previše u razvoju govora i jezika. To je pasivna aktivnost koja nam pruža zabavu i koju ne treba u potpunosti ukinuti, ali moramo shvatiti da ništa ne može zamijeniti interakciju dijete – roditelj.  Gledanje televizije jednosmjerna je aktivnost u kojoj nema komunikacije, dijaloga, pokreta, geste, emotivnog obilježja govora.
    Da bi govorno-jezični razvoj napredovao, potrebna je ljudska interakcija i kao takvu ništa ju ne može zamijeniti.
  1. Pričajte, pričajte, pričajte  – Jedan od najvažnijih faktora koji utječu na uspješan govorno-jezičnoj razvoj svakako je način na koji komuniciramo s djecom.
    Pri tome mislimo na to koliko i kako komuniciramo. Dijete može naučiti samo one riječi koje čuje, pa je bolje koristiti veliki raspon riječi kako bismo opisali svakodnevne situacije, osjećaje, događaje… Sporiji tempo govora daje djetetu dovoljno vremena da procesuira i shvati što mu govorite. To je kao da učimo neki strani jezik i onda otputujemo  u zemlju gdje se taj jezik govori te slušamo ljude kako pričaju.
    Vjerojatno bi nam se činilo da pričaju jako brzo. Oni zapravo ne pričaju brzo, ali zbog toga što nam je taj jezik još uvijek nov i nismo ga u potpunosti usvojili, treba nam više vremena da procesuiramo i shvatimo ono što govore. Vjerojatno bismo pola rečenog i propustili, jer dok smo mi bili na drugoj rečenici, govornik je već bio na petoj. To je slično kako se dijete osjeća kada uči jezik, posebno dijete s poteškoćama u govornom razvoju.
  1. U komunikaciji s djetetom moramo – uzeti u obzir mogućnost njegove produkcije i pokušavati uvijek biti korak ispred.
    Ako dijete u govoru koristi samo jednu riječ, mi moramo pokušavati koristiti 2- 3 riječi. Potrebno je uvijek pokušavati proširiti djetetov iskaz za 1-2 riječi.
    Dijete: „Ptica.“ 
    Vi: „Da, ptica leti.“
  1. Pjesma i rima – Glazba, ritam, pokret i rima odlični su za učenje i memoriju. Mnogi roditelji ne žele pjevati djeci jer misle da nisu dobri pjevači ili da nemaju dobar glas, ali vašem djetetu to zaista nije važno. Vi ste za njega najbolji pjevač na svijetu. Izaberite jednostavne pjesmice s puno ponavljanja, pjesmice koje su popraćene gestama i pokretima.
  1. Izvadite igračke i igrajte se – Igra je najbolja terapija i najbolja aktivnost za razvoj govora.  Igranje je djetetov posao jer na taj način ono uči i razvija se. Ako pogledamo malo životinjske vrste, primijetit ćemo da se samo inteligentne vrste igraju (majmuni, psi, mačke, dupini).
    Gušteri i puževi se ne igraju. Razvojno prikladne igrače i igre prekrasan su alat za rast i razvoj dječjeg mozga, govorno-jezičnog ali i cjelokupnog djetetova razvoja. 
  1. Knjige – Čitanje knjiga doista je prekrasan, interaktivan način za poticanje govora kod djece. Iako je moj savjet (pogotovo kada govorimo o maloj djeci i djeci s poteškoćama) da gledamo slike i pričamo priče jer na taj način djeca mogu lakše sudjelovati u zajedničkoj aktivnosti, lakše slijedimo i uočavamo ono što je djetetu zanimljivo te tako održavamo  njegovu pozornost.
  1. Ne postavljajte pitanja – Volite li vi da vas se ispituje o nečemu u čemu niste baš dobri ili u čemu se ne osjećate uspješnim? Djeca koja uče govoriti ne osjećaju se baš sigurna u svoju sposobnost izražavanja, pa kada im počnemo pokazivati slike i ispitivati ih „Što je ovo?“, „Kako se ovo zove?“, „Što radi ovaj dječak?“, djeca se obično povuku i ne žele odgovoriti.
    Pitanja ne djeluju blagotvorno na govorni razvoj djeteta. Mnogo je bolji način obratiti pozornost na ono što dijete zanima u tom trenutku i verbalno pokazati zanimanje za to. Kako bismo potaknuli djetetovo zanimanje i sudjelovanje, dobro je koristiti rečenicu u obliku „Što misliš…“ ili „Pitam se…“ (Pitam se koliko daleko ovaj auto može ići?). Na taj način pozivamo djecu da naprave neku pretpostavku,  a ako dijete ne kaže ništa, nastavimo dalje „Idemo vidjeti“ i na kraju komentiramo.
  1. Ponavljajte – Ponavljanje je metoda kojom se koriste logopedi i koja je mnogim istraživanjima dokazana kao uspješna metoda poticanja govornog razvoja. Jednostavna je i primjenjiva svakome i u svakoj situaciji. 
    Dijete kaže: „Beba vozi.“
    Vi: „ Da, beba se vozi u autu.“

    Potrebno je ponoviti djetetov iskaz gramatički ispravno. Ne očekujte trenutne rezultate, ali na ovaj način dajete djetetu do znanja da slušate i obraćate pozornost na ono što govori, a tako raste djetetovo samopouzdanje, što dovodi do uspjeha na govornom planu.

Primjeri nekih igara koje potiču govorni razvoj:

  1. Igre skrivača – Prekrijte djetetovo lice laganom tkaninom i tražite ga (Hana, gdje si? Gdje je Hana? Tu je Hana?)
  2. Veliki – Pitajte: „Kako je velika Hana?“ i onda odgovorite: „Ovako je velika Hana“ – i pritom dignite ruke u zrak. Ponavljajte ovu igru nekoliko puta, a ako dijete pokušava sudjelovati, pomozite mu tako da mu dignete ruke.
  3. Kolači – Uzmite neku veću tkaninu te dijete stavite u ležeći položaj. Omotajte ga tkaninom oko struka govoreći: „Pečemo kolače, miješamo brašno, miješamo kolače…“ – i pritom kotrljate dijete po podu.
  4. Sjednite na pod, ispružite noge te dijete stavite u krilo. Uzmite njegove ruke te zajedno s njim glumite da veslate i pjevajte: „Vozimo, vozimo brod…“
  5. Dignite ruke u zrak i berite jabuke uz ponavljanje: „Beremo, beremo jabuke.“ Zatim spustite ruke prema podu i skupljajte jabuke: „Kupimo, kupimo jabuke.“
  6. Igra telefona – Uzmite neki predmet ili igračku telefon i pretvarajte se da pričate.
  7. Pušite balone od sapunice i popratite ih riječima: „Gore, gore, dolje, dolje… Nema više…“
  8. Na prstu nacrtajte oči, nos i usta te smislite maleni igrokaz.
  9. Glumite životinje (mačka, pas, slon).
  10. Uzmite neku igračku, na primjer miša, i najprije pjevajte: „Miš ide gore, gore…“ te ga pritom podižite u zrak. Zatim nastavite: „Miš ide dolje, dolje…“ te ga spuštajte dolje. I na kraju zapjevajte: „Miš spava, miš spava…“ i spustite ga na pod.
  11. Koristite karte s različitim slikama te ih pokazujte djeci uz imenovanje slika. Zatim ih okrenite na drugu stranu i ponudite djetetu da ih okreće te imenujte ono što dijete izvuče.
  12. Stavite u manju kanticu vode i mali brod te pokazujte kako brod plovi, kako je brod potonuo, kako se valja na valovima…
  13. Igre s loptom
  14. Trčite po sobi brzo uz ponavljanje: „Brzo, brzo, brzo…“, a zatim: „Polako, polako, polako…“
  15. Uzmite lutku te ju stavljajte u krevet, hranite, češljajte… i sve radnje popratite jednostavnim rečenicama.

    Martina Starčević Perica, prof. logoped